måndag 2 november 2009

Sosse-kongressen


Visst måste det ha varit skämmigt för Mona S att behöva kalla in hela det gamla gardet för att försöka få jätteproppen Orvar med sig. Eller "köttberget" som Nuder så stilfullt kallade 40-talisterna.

Egentligen är det ett klart underbetyg åt den nuvarande sosse-eliten. Så går det i landet Sverige där man klassas som gaggig och borträknad direkt när man fyllt 65. Förresten även tidigare. Vissa anser att man är "slut" på arbetsmarknaden när man fyllt 40.
Vilka i den nya sosse-eliten känner man egentligen till? Utom Sahlin och Östros och Baylan? Ja, alltså, känner man igen på utseendet?

Bodström som ju är partiets glamour-boy och som tydligen skall vara vallokomotiv i Stockholm har inte fått någon tung post alls inom sosseriet. Märkligt. Han är ju både snygg och välutbildad och f d fotbollsspelare (bara det!) och det brukar gå för sig när det gäller män. Oavsett vilket parti det gäller, för all del. En skärpt kvinna skall helst se så alldaglig ut som möjligt. Om ens alldaglig utan kanske helst synnerligen oattraktiv. Skärpt och snygg? Nja, då blir det genast för farligt. I alla fall för männen.

F ö så har jag fått förklarat av manliga vänner varför kvinnor på topposter, typ generaldirektörer och landshövdningar ser så trista ut. Med enstaka undantag. Taskiga frisyrer och allmänt smaklösa i sin framtoning. D v s de som inte är fullständigt grå och liksom försvinner in i tapeten. Hon, som fick sparken på Gotland var ju ett strålande exempel på detta. Smaklös, alltså. Jo, säger mina manliga vänner att kvinnor som vill avancera högt upp i såväl förvaltning som näringsliv får se till att hålla en intetsägande profil, annars blir de betraktade som för farliga och släpps inte fram i karriären. Hur jag kom att tänka på det? Tja, det var det där att Bodström inte fick några betydande uppdrag inom partiet. Synd för någon manlig ögonfägnad är det sällan man bjuder på inom politiken.

Alltså, här står Carlsson och Leijon, Ringholm och Sigurdsson och Bill och Bull och Knoll och Tott... Alla för att få litet fart på sosseriet inför valet. T o m
Göran P har man kallat in under fanorna. Det måste ha svidit.

Bättre i o f s om dessa grå pantrar hade engagerat sig i något pensionärsparti. Då hade man fått se upp för "köttberget på marsch".

Och nej, jag är inte sosse. Och knappt något annat heller förresten. I politiskt avseende.

4 kommentarer:

Smultronblomman sa...

" Hon, som fick sparken på Gotland..." är Miljöpartist...
Om du nu vill ha en verbal smäll tillbaka. Annars är jag helt överens!

Surkärringen sa...

Jag vet att stolpskottet på Gotland är MP. Fast rubriken på bloggen är väl litet missvisande, kanske.

Smultronblomman sa...

Bara för jag kände mig lite petig... Spännande med en uppkäftig och vass blogg. Kommer att kika in här fler gånger

Surkärringen sa...

Samma andas barn. Märker jag.