onsdag 24 december 2008

En liten familj i byrålådan


Hur många kan, med handen på hjärtat, säga att de ser framemot julen med glädje?
Inte många. D v s om vi hade haft möjlighet att sortera bort dem som ljuger. Ja, för att man "skall" tycka att det är roligt med jul. För min del, som lever utanför den traditionella kärnfamiljen, är julen mest ett hinder i min normala verksamhet. Ja, som i och för sig består till minst 90% av att göra bara det jag själv vill.
Jularna var "riktiga" jular på 50-talet, när hela släkten samlades, det var varmt inomhus så man var nära att tuppa av. Det luktade mat överallt i från och såvitt jag minns vara alla snälla och glada och detta utan att vara överdrivet uppiggade av glögg och julnubbe. Men jag kanske minns fel.

I alla fall har jag lyckats eliminera risken att bli drabbad av de "snälla" som säger att "Inte skall du sitta ensam på julafton. Kom hem till oss." Hur roligt är det att sitta som ett stackars hjon som något tycker synd om? Inte roligt alls. Att tycka synd om är bara något som folk gör för att de själva skall känna sig goda. Jag citerar en äldre bekant som avsagt sig allt vad "tycka-synd-om tant" heter. Hon sa "Snälla ni, låt mig slippa. Låt mig få vara hemma och läsa en bra bok, tända några ljus och njuta ett glas rött." Alldeles rätt hade hon.
Och vad avser de här tillställningarna "Jul i gemenskap". De är säkert välmenta. Men när äger de rum? Tja, ungefär 13 - 17. Sedan går arrangörerna hem och firar jul med sina nära och kära och "de ensamma" går ut i sin ekande ensamhet. Och eftersom många av dessa tillhör uteliggarna och missbrukarna och de psykiskt sjuka, så kan det bli dj-t ensamt och kallt efter kl 17.

Fast visst. Liiitet skämmigt tycker jag det är att inte tillhöra kärnfamiljsgemenskapen. Men man kan som bekant inte både ha och äta upp den kända kakan. Lill Lindfors hade ju en liten man i byrålådan (för speciellt ändåmål i och för sig). Kan man inte ha en liten familj i byrålådan och plocka fram till årets större plikthelger? Inte det, nähä.

Bilden? Jag tycker den visar ungefär hur man känner sig på julafton.

Inga kommentarer: