måndag 8 december 2008

Omvänd könsdiskriminering


Har ni tänkt på det där med omvänd könsdiskriminering? Det slår mig bl a när jag går och tränar på gym. Där rör jag mig, medelålders dam, alldeles ogenerat bland företrädesvis män. Och hittills enbart yngre än jag. En del av dem mycket yngre. Alla är trevliga och hjälpsamma och någon typ av åldersrasism kan jag inte alls märka. Vad menar jag då med omvänd rasism? Jo, föreställ er situationen med en medelålders man som kommer och tränar på ett gym med företrädesvis yngre damer som aktiva. Han skulle omgående bli misstänksamt betraktad och man skulle undra vad han gjorde där. "Sitta och flukta på unga tjejer och dessutom försöka snacka in sig hos dem".

Jag fotograferar ganska mycket och gärna folk som "sticker ut". Typ punkare. En manlig medelålders god vän menade på att aldrig att han skulle kunna gå ut med kamera och närma sig ungdomar på det här sättet utan att man skulle misstänka att han hade skumma avsikter. Jag känner medelålders män som knappt vågar tilltala ett barn av rädsla för att bli misstänkt för att vara pedofil.

Den här omvända könsdiskrimineringen talas det aldrig om. Men den finns. Och varför skall detta inte uppmärksammas? Att kvinnor bevisligen diskriminerats och fortfarande diskrimineras berättigar väl inte att samma sak händer män?

Inga kommentarer: