onsdag 10 december 2008

Telemarketing och annat

NIX registret är en bra grej. Är man registrerad där slippar man telefonsamtal om att köpa fula blommiga kaffekoppar, världens vackraste (fulaste) handarbeten, Tidningen Land etc etc. Tack och lov för det. Företag "med vilka man redan har ett kundförhållande är dock undantagna". Uttrycket "har ett kundförhållande" får mig alltid att tänka på något otillåtet. Otillåtet och spännande - typ farligt farligt men härligt härligt. Nåja. I går ringde en liten telemarketing-människa från DN och ville sälja DN:s pappersupplaga fredag-söndag + e-upplaga måndag-torsdag för 1.300 (tror jag) om året. Jag hade precis betalat 190 kr för ett kvartal för samma tjänst och tyckte inte att det lät lockande. Stackars telemarketingfolk som inte riktigt fått veta vad som gäller.

Apropå tidningar så beslöt jag mig i går för att säga upp prenumerationen på lokaltidningen, HP. I går gick man över gränsen. Vad dominerar förstasidan med "krigsrubriker"? Jo, att en äldre kvinna fått sin julskinka,tårta och annan tillagad julmat stulen ur en låda på sin altan. Förvisso trist för tanten, men förstasidesstoff? Näe. Inte för 2.180 kr om året. (länk HP) Man undrar förresten stillsamt om det kanske var någon "nära och kära" som skulle drabbas av en två-tre veckor gammal tårta som tog saken i egna händer...

Telia bombaderar mig inför julen med ständiga mail om låta mig lockas till att köpa något av Telias tre Digital-TV-pakt. Man har tre paket - Stor - Stor med Canal + - Lagom. Lagom? För vem? Och var finns "Liten"? Nej, jag skall inget digitalpaket ha. Mitt TV tittande är så litet så att det nästan inte finns. Ungefär så litet som det som nästan inte fanns i Harrisburg men ändå fanns. Det är därför jag betalar TV-licensen. Dumt nog.

I dag är det Nobeldagen och frackar och aftonklänningar har putsats upp. Men men men... Hur är det egentligen? Man trodde att nobelkommittéernas medlemmar stod över all misstanke. Här har det bjudits på resor till Kina av ingen mindre än kinesiska staten. Representanter för kemi- och fysikkommittéerna har varit i Kina och föreläst om framgallringsmetoderna av nobelpristagare(länk DN) Det stämmer inte med den bild som svävar över nobelpriskommittéerna, den av pelarhelgon. Ju högre pelare desto hårdare smäll. När man trillar ner. Och det gör man tydligen.

Inga kommentarer: