söndag 7 december 2008

Andra advent

Andra söndagen i advent och först nu kommer jag på vad en vän menade som sa att "och så förstås den riktiga adventsstaken med fyra ljus". Den där som man tänder manuellt, menade förstås vännen. Nästan så man glömt att den finns så här i elektronikåldern. Den stod som i fjor med brända ljus och så vidtog det vanliga letandet efter nya fräscha sådana. Märkligt nog fanns det sådana i en låda. Litet låddludd gick att torka bort, så nu är det bara att bränna i fatt från förra söndagen. Om man måste ha en sådan ljusstake? Näää, man HAR rättighet att låta bli, men en liten koll på sin allt mer bristande självdisciplinering är alltid bra att ha.
Märkligt att det blir mörkt så tidigt. Det kan jag inte erinra mig att jag besvärades av förra året. Möjligen kan det bero på att min dygnsrytm totalhavererat och att jag stiger ur sängen först vid lunch. D v s när "Svensson" äter lunch. Det glimmade till litet ovant vid 14-snåret och jag insåg att det måste ha varit en strimma sol. Solen har vi, här på västkusten, inte sett på länge.
I DN skriver Niklas Ekdahl en alldeles utmärkt ledare om den svenska bilindustrin och jämför den med den avsomnade svenska varvsindustrin (länk DN) Och vid Stockholms universitet skall det satsas särskilda slantar på humaniora. Man kan ju alltid hoppas att den trenden sprider sig till andra universitet och högskolor. Fast det är förstås en from förhoppning.

Inga kommentarer: