lördag 20 mars 2010

Fredrik Reinfeldt och sexualbrottslingar




Fredrik Reinfeldt intervjuades i Ekots "lördagsintervju". Det var det vanliga välmodulerade tjatet och jag lyssnade bara förstrött, men så kom Asks gårdagsfadäs förstås upp. Givetvis sa Reinfeldt som alla statsministrar gör när någon av deras ministrar klantat bort sig. Ja, alltså, att han har fullt förtroende för Ask bla bla bla. Man får ju hoppas att han friserade sanningen litet där, för att ha en justitieminister som vill återinföra skambrotten är inte riiiiiiiiiktigt bra. Men har man förtroende så har man. Vi får väl se hur länge det varar. Och personligen tycker jag att det är rent åt h-e att man har en justitieminister som inte är jurist. Men utbildning är ju ingen stark merit i regeringssammanhang i det här landet.
Emellertid sa Reinfeldt något som fick mig att studsa till. Om jag inte fattade helt fel så kallade han dem som köper sex för sexualbrottslingar. Va? En sexualbrottsling anser jag att man kallar våldtäktsmän, de som sexuellt utnyttjar underåriga eller den som är i s k "vanmakt". När det gäller sexköp finns inget brottsoffer. Det är ju en affärsöverenskommelse mellan två parter. Att det sedan är sorgligt att den sexuella nöden driver folk till att betala för sex är en helt annan sak. Men sexualbrottsling, näää, nu får du ta och sansa dig Fredrik Reinfeldt.

Inga kommentarer: