lördag 7 februari 2009

Med bruten servett


En gång för många år sedan när jag var ung och umgicks mycket med "hästfolket" fick jag ett råd av en äldre god vän. D v s jag var 24 och han var tio år äldre och förmodligen den äldsta människa jag träffat i mitt eget umgänge utöver mina föräldrar. Han var alltså urgammal. Hur som helst så var han sen till en "hästövning" en kväll och ursäktade sig med att han ville duka lite snyggt och äta i lugn och ro. Och så gav han mig ett råd som jag aldrig glömt. Och det var att även om man lever som singel så skall man aldrig glömma bort att måna om sig själv.

"Duka snygg, bryt en servett, tänd levande ljus. Gör det trivsamt för dig själv."

Det där är det enda råd jag fått i min ungdom och som jag alltid följt. Ingen lördagskväll utan bruten servett. Det är en sorts koll på den egna självdisciplinen. Inte ens under de dystraste perioder i livet har jag skippat den brutna servetten på lördagar. Den dag jag gör det så har jag gett upp för alltid. Eller möjligen träffat en så trevlig middagsgäst att det räcker utan bruten servett. Men eftersom jag är realist så...

2 kommentarer:

coolbettan.blogg.se sa...

Detta ska jag tänka på, det var kloka ord!

Dormin sa...

Nu har jag har läst allt du lagt in på din blogg. Det var trivsam läsning. Och vilka fantastiskt fina bilder! Och surkärringen skriver ju poetiskt vackert ibland. Må väl, det förtjänar du!